Blocaj pe piața cerealelor. Exportul de grâu din Rusia a fost stopat!
Iana Gore -Operaţiunea militară începută în Ucraina a agravat situaţia de pe piaţa cerealelor. Principalii cumpărători anulează licitațiile pentru achizițiile de grâu, iar exportatorii adoptă o atitudine de așteptare, pe fondul dificultăților de transport.
Pe fondul devalorizării rublei, fermierii ruși ar putea, de asemenea, să înceapă să rețină vânzările de cereale în așteptarea creșterii prețurilor, potrivit unei analize Rosng.ru.
Compania de stat egipteană GASC, unul dintre principalii cumpărători de grâu rusesc, a anulat licitația programată pentru 24 februarie cu livrare în perioada de 11-12 aprilie. GASC a primit o singură ofertă de la Viterra, care a oferit 60.000 de tone de grâu francez la 399 USD pe tonă (FOB), sau 448,55 USD pe tonă, inclusiv transportul.
Eduard Zernin, președintele consiliului de administrație al Uniunii Exportatorilor de Cereale, a declarat că exportatorii ruși „au avut o atitudine de așteptare” pentru a evalua posibilitățile de transport comercial. Companiile nu sunt pregătite să-și asume riscuri sporite, mai ales că acum este imposibil de prezis nivelul prețurilor într-o lună și jumătate, adaugă interlocutorii Kommersant pe piața cerealelor.
Potrivit lui Rosmorrechflot, Federația Rusă a suspendat transportul în Marea Azov până la un ordin special din partea Ministerului Apărării. Potrivit comercianților, unele companii au fost nevoite să refuze să trimită transporturi gata de încărcare. Potrivit Sovecon, Rusia exportă 12-15 milioane de tone de grâu pe sezon prin porturile Mării Azov. De la începutul sezonului până pe 17 februarie, Federația Rusă a exportat 27,4 milioane de tone de cereale, inclusiv 22,4 milioane de grâu. Din 15 februarie până pe 30 iunie, există o cotă de 11 milioane de tone pentru exporturile de cereale, inclusiv 8 milioane de tone pentru grâu. Sursele lui Kommersant spun că până în seara zilei de 24 februarie porturile de la Marea Neagră funcționau ca de obicei.
Directorul Sovekon, Andrey Sizov, notează că principalele dificultăți astăzi, se pare, sunt legate de incapacitatea de a conveni asupra unui transport de marfă din cauza riscurilor militare.
Potrivit acestuia, pe termen scurt, cumpărătorii tradiționali de grâu rusesc pot trece la achiziții de cereale din UE, Argentina, Australia și Statele Unite. Însă absența prelungită a proviziilor de grâu din Federația Rusă amenință situația alimentară din țările nord-africane și, de asemenea, creează riscuri pentru morarii turci, care, la rândul lor, furnizează din Orientul Mijlociu cu produse. În cel mai rău scenariu, prețurile globale ale grâului alimentar ar putea depăși 400 de dolari pe tonă, potrivit Sovekon. Directorul general al Institutului de Studii ale Pieței Agricole, Dmitry Rylko, adaugă că situația actuală poate afecta și furnizarea de resurse de combustibil pentru campania de semănat din Ucraina, dar amploarea și consecințele unei posibile probleme nu pot fi încă evaluate.
Agricultorii din Federația Rusă ar putea începe să rețină vânzările de grâu, deoarece prețurile la cereale în ruble ar putea crește, crede Andrey Sizov. Vicepreședintele Uniunii ruse a cerealelor, Alexander Korbut, constată că pentru producătorii agricoli, în condițiile actuale, cerealele ar putea părea un activ mai de încredere. Potrivit acestuia, unii fermieri ar putea avea nevoie de numerar pentru a-și finanța activitățile curente, dar programul actual de creditare concesională ar trebui să acopere aceste nevoi.
Potrivit interlocutorului lui Kommersant într-un comerciant major, suspendarea actuală a operațiunilor pare temporară, iar logistica în Marea Azov este probabil să se reia în curând.
Riscurile mari pentru exporturile de alimente rusești sunt posibilele sancțiuni ale SUA și ale UE, care pot complica semnificativ operațiunile de comerț exterior, spune el. Dar, continuă sursa, va depinde de amploarea sancțiunilor. Un alt interlocutor al Kommersant în industrie adaugă că afacerea Demetra Holding, unde mai mult de 50% aparține grupului VTB, poate suferi în primul rând sancțiuni. Marea Britanie a înghețat deja activele VTB în țară. Posibilitatea unor sancțiuni americane împotriva VTB a fost raportată anterior de Bloomberg. Demetra Holding a refuzat să comenteze.
Eduard Zernin notează că, în orice eventualitate, va fi dificil ca Rusia să fie scoasă de pe piața mondială. Sezonul trecut, Rusia a reprezentat aproximativ 20% din proviziile mondiale de grâu, iar în acest sezon – 17%. Este puțin probabil să înlocuiască astfel de volume din Australia și America de Sud, mai ales având în vedere costul transportului și disponibilitatea navelor, subliniază el. Andrey Sizov constată că astăzi este imposibil să spunem fără echivoc dacă vor fi introduse restricții suplimentare la exporturile de cereale.