Iurie Fală, Moldova Fruct: ”Îndemnul nostru este ca producătorii și exportatorii să investească în promovare”
Alina Anghel -Experții anticipează creșterea prețurilor la mijloacele de producție și menținerea costurilor înalte de logistică în sezonul următor, de aceea producătorii de fructe trebuie să se orienteze spre tehnologii inovative și surse regenerabile de energie pentru a fi competitivi pe piața de export, conform unui comunicat de presă al Moldova Fruct.
Horticultorii din Moldova trebuie să analizeze soiurile care sunt pretabile cu condițiile din R. Moldova și sunt solicitate pe noile piețe de export și să înființeze livezi intensive cu aceste soiuri.
Tendințele din sectorul fructelor și inovațiile au fost prezentate în cadrul Conferinței Businessul Fructelor în R. Moldova care s-a desfășurat în perioada 9-11 decembrie. Evenimentul a fost organizat de Asociația Moldova Fruct în parteneriat cu proiectul USAID Agricultura Performantă în Moldova, Agenția de Investiții și Centrul de Promovare a Exporturilor din Țările în Curs de Dezvoltare (Olanda).
„Vedem câteva soluții pentru a răspunde provocărilor: cooperarea producătorilor cu exportatorii în programe strategice de pătrundere și consolidare a poziției pe piețele țintă, inclusiv pe cea locală; școlarizarea producătorilor și exportatorilor în implementarea standardelor unice de calitate și agricultura de precizie; promovarea continuă a fructelor pe piețele externe. Este greu să vindem fructe acolo unde nu suntem cunoscuți, îndemnul nostru este ca producătorii și exportatorii moldoveni să investească resurse în promovare”, a spus Iurie Fală, director executiv al Moldova Fruct.
Piața locală nu este una de ignorat pentru producătorii moldoveni de fructe. Un număr tot mai mare dintre ei încearcă să stabilească contracte cu rețele de magazine de la noi. Numai lanțul de magazine Linella susține că din 150 de furnizori de fructe și legume cu care lucrează, 120 sunt producători din Moldova, inclusiv întreprinderi mici.
Nu doar comercializarea produsului este importantă, au menționat vorbitorii în cadrul Conferinței. Producătorii trebuie să analizeze preferințele consumatorului și tendințele actuale în domeniu cum ar fi implementarea bunelor practici agricole, producerea ecologică etc.
„Conferința Businessul Fructelor a servit drept platformă de discuție și determinare a direcțiilor care trebuie să le urmeze horticultorii moldoveni. În cadrul evenimentului au fost prezentate inițiative de reducere a volumului de energie și de apă utilizate, utilizarea eficientă a îngrășămintelor în sol și foliar. Au fost expuse recomandări practice care merită să fie analizate și implementate de producătorii din Moldova”, a subliniat Eugeniu Bumacov, specialist agrobusiness, Moldova Fruct.
Conferința Businessul Fructelor în R. Moldova este un eveniment organizat anual de Asociația Moldova Fruct și este destinat conducătorilor și specialiștilor din domeniul horticol. În acest an, evenimentul s-a desfășurat on-line și a fost vizualizat de peste 300 de urmăritori.